Sundhedsstyrelsen har i dag - 22.07.16 - følgende advarsel:

"Risiko for alvorlig forgiftning med D-vitamin.

Der er blevet konstateret et alvorligt forgiftningstilfælde med D-vitamin hos et 3 måneder gammelt barn.

Barnet havde fået D-vitaminer fra en flaske med 10 ml. af mærket "Inno Pharma vitamin D3-dråber". Produktet er solgt via Helsam, Matas og via Internettet. Der er ved analyse af vitamindråberne påvist et indhold af D-vitamin, der er 75 gange højere end tilsigtet.

Hvis I har givet jeres barn disse dråber, skal I straks ophøre med dette og smide flasken ud.
Symptomerne ved forgiftning kan være, at barnet er pylret med tiltagende gylpetendens, utilpashed/gråd, sløvhed, for ringe vægtøgning, opkastning og forstoppelse. Såfremt barnet har et eller flere af disse symptomer, skal I kontakte jeres læge eller vagtlægen.

Hvis jeres barn har fået dråber fra denne flaske, men IKKE har symptomer, skal I ikke foretage jer yderligere, men blot ophøre med at give barnet flere af disse dråber og smide flasken ud. "